Ulla-Maija Rouhiaisen ope-blogi

matkailun oppimispäiväkirja

SATAMAKIERROKSELLA 1.4.2014

Jätä kommentti

 

satamakierros
Eilen pääsimme kiertämään Helsingin risteilysatamia: keväinen vaihteleva sää ja kylmä puhuri vallitsivat. Mukana oli 37 opiskelijaa, Travel assistentteja eli Trasseja, oppaita ja matkanjohtajia, sekä ope Maarit (vauhdissa vasemmalla), joka vastaa matkaoppaiden koulutuksesta. Kuva on otettu Hernesaaressa.

Kierroksen asiantuntijaksi saimme satamamestari Antti Pulkkisen (keskellä oranssissa takissa). Satamamestari on englanniksi Dock Master ( tai Harbour Master). Antti tietää vaikka mitä satamasta ja laivoista. Hän vastaa Helsingin satamassa vierailevista kansainvälisistä risteilyaluksista. Antti toimii vähän niin kuin lennonjohtaja, sunnittelee ja päättää laituripaikat ja ottaa huomioon kelit ja muun liikenteen.

Alusten koko ja Kustaanmiekka 

Poimimme Antin kyytiin Olympiaterminaalin vieressä sijaitsevasta satamatoimistosta. Eteläsataman vastapäisellä rannalla Viking Mariella teki lähtöä Tukholmaan ja Olympialaiturissa valtava Silja Europa valmistautui myös lähtöön. Antti kertoi että Silja Europa on 201 metriä pitkä ja mahtuu vielä Helsingin keskustaan. Suomenlinnassa sijaitsevan  Kustaanmiekan salmen läpi voidaan vastaanottaa  Helsingin keskustan satamiin enintään 206 metrisiä aluksia.

Tässä Kustaanmiekasta: http://www.tarinoidenhelsinki.fi/kysymys/paljonko-suomenlinnan-kustaanmiekan-salmen-leve

Suuremmat ristelijät ohjataan Länsisatamaan Melkin laituriin. Suurin vieraileva risteilyalus tulevana kesänä on Princess – varustamon alus, jonka pituus on 330 metriä. Kaivoin esiin Princess-varustamon mainosvideon Itämeren risteilyistä:  http://www.princess.com/learn/cruise-destinations/europe-cruises/cruises/esr.jsp

Länsisatama ja Melkki

Suuret risteilijät Antti ohjaa Melkin laituriin Länsisatamaan eli sinne Jätkäsaaren kärkeen, suuren rakennustyömaan keskelle. Jätkäsaaren itälaidalla on Hansaterminaali, jota käyttää Tallink-Silja Tallinnan liikenteeseen.

  • Ota selvää Tallinkin alusten alkuperästä sekä vierailevien risteilijöiden rakennuspaikasta. Monet aluksista on tehty Suomessa.
  • Miten ohjaisit asiakkaat Melkistä kaupungille? Kävellen? Käyttämällä julkisia liikennevälineitä? Taksilla? Shuttlella? Hop-on- Hop-Off, tai Open top? Tai freelencer-oppaiden kanssa?

risteilijä 1

Handling Agent, (Incoming-toimisto) palvelee asiakkaita sataman turva-alueen sisällä.

  • Turva-alueella asiakkaita ottaa vastaan handlaus-henkilökunta, joka toimii tiukasti ohjeistettuna ja ohjaa asiakkaat oikeille retkille busseihin ja Shuttle-busseihin kaupungille
  • Oppaat, jotka ovat Handling-agentin palveluksessa, odottavat bussien vierellä asiakkaita yhdessä kuljettajan kanssa
  • Oppaat, jotka palvelevat muiden matkatoimistojen asiakkaita, odottavat asiakkaita joko sinisen telttaterminaalin toisella puolella siistin PRINTATUN KYLTIN kera –  joskus on mahdollisuus myös hakea ryhmä turva-alueen sisäpuolelta
  • Länsisatamassa on suuri telttahalli, joka toimii väliaikaisena matkustajaterminaalina. Sen läpi asiakkaat tulevat ulos turva-alueelta

risteilijä

Risteilyaluksen oma henkilökunta palvelee asiakkaita satamassa ja tekee tiivitä yhteistyötä handling-agentin kanssa.

Jätkäsaari

jatkasaari

Jätkäsaaressa tulee muutamien vuosien päästä asumaan 20 000 ihmistä ja työskentelemään yli 6000 ihmistä.  Kaupunkisuunnitteluviraston sivuilta lisää tietoa: http://www.uuttahelsinkia.fi/fi/lansisatama-jatkasaari. Asiakkaille voi kertoa Jätkäsaaresta ja suomalaisesta rakentamisesta.

Ryhmäkuvan iloiset ilmeet eivät tule ”cheesestä” , vaan  kaikki hihkuvat kovalla äänellä: ”DESIGN!!” Länsisatamasta pitäisi tehdä Itämeren hienoin satama, miksi tehdä keskinkertaista, jos samalla vaivalla ja hyvällä suunnittelulla saa parasta joka erottuu itsestään ?! Yllä olevan kuvan otin Jätkäsaaressa kauniina tyynenä aamuna viime vuoden heinäkuussa, kun rankkasadepilvet nousivat läntiselle taivaalle.

Opimme Antilta sanastoa:

Port = satama, kaupungissa esimerkiksi Port of Helsinki

Harbour = yksittäinen satama, esimerkiksi West Harbour in the Port of Helsinki

Pier, Berth ja Quay = laituri

Hernesaari

matkamuistoja satamastaHernesaaressa ei ole varsinaista terminaalia tai telttaa vastaanottamassa vieraita tai suojaamassa työskenteleviä ihmisiä, vain matkamuistomyymälän katos. Ja vessakontti. Joten satamassa työskentelevät pukeutuvat sään mukaisesti. Satamassa tuulee aina ja meri on kylmä heinäkuulle saakka. Asiakkaat tulevat omissa varusteissaan ja heidät voi iloisesti toivottaa tervetulleeksi 60 leveysasteelle.

© Adactive LtdTässä havainnekuva Hernesaaresta Helsingin kaupungin rakennusviraston sivuilta. Hernesaaressa on kaksi laituria: LHB ja LHC. Käynti satamaterminaalialueelle kulkee Hernesaaren kärjen LHC-laiturin kautta. Matkustajat kulkevat molemmille laitureille LHC-laiturin sisäänkäynnin kautta.  Bussi numero 14 päätepysäkki on aivan LHC-laiturin sisäänkäynnin kulmilla.Vain bussi- ja huoltoliikenne käyttää kaupungin puoleista porttia laitureille – sinne LHB:n eteen.

Katajanokka

Katajanokka on hyvien kävely-yhteyksien päässä ydinkeskustasta, Senaatintorilta ja Kauppatorilta, mutta se on varsinaine pussin perä ruuhka-aikaan bussilla liikkuville matkailijaryhmille. Katajanokalle rakennetaan parhaillaan Maailmanpyörää, tässä Hesarin juttua: http://www.hs.fi/kaupunki/a1392872119626

maailmanpyörä

Helsingin kiinteistöviraston havainnekuva pian nousevasta maailmanpyörästä. Maailmanpyörän  takana on risteilylaituri EKL. Sitä saatetaan myös kutsua vanhalla nimellä Kanavaterminaali (jota ei enää ole) tai ”vanha Katajanokan posti”.  Tälle paraatipaikalle Presidentinlinnan viereen Antti sallii vain pieniä risteilyaluksia. Niissä on usein miehistöä enemmän kuin asiakkaita, jotta mahdollisimman hyvä  palvelu voidaan varmistaa.

Varsinainen Katajanokan laituri on Viking-terminaalin takana, sinne pääsee nelosella ja kannattaa jäädä viimeisellä pysäkillä pois. Antti kohtasi eräänä juhannusaamuna laiturilla pari hirveä. Hän soitti heti satamaan saapuvalle laivalle ja kehotti matkustajia huomioimaan upeat vastaanottajat. Aluksen kannet täyttyivät  valokuvaajista ja hirvet jatkoivat rauhallisesi matkaansa uiden kohti Korkeasaarta. Ne olivat tulleet Helsinkiin kesävierailulle.

 

Jatkan vielä eri postauksessa satamista ja transfereista. t. Ullis

 

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s