Ulla-Maija Rouhiaisen ope-blogi

matkailun oppimispäiväkirja

kertausta

Jätä kommentti

WP_20131210_004[1]

Joulu tulee ja loma alkaa. Hieno opaskurssi hyvät opiskelijat, opettaja on oppinut paljon ja kaikkinaista muutakin oppimista on kertynyt. Suuri osa opituista asioista on pieninä fragmentteina, sälänä ja impulsseina muistissa ja vasta myöhemmin nämä liittyvät isompiin kokonaisuuksiin – jos liittyvät. (Aleksanterit ja Nikolait Senaatintorilla, vuosiluvut, etäisyydet ja väkiluvut, politiikka ja talous, rokotukset ja neuvolat).

Ihmisen pää on ihmeellinen, se itse valitsee mitä se haluaa tietää, mikä on tärkeää. Ihmisen pää on luonnonsuojelualue, siitä kannattaa pitää huolta.

Kurssin alussa suurin osa halusi opiskella esiintymistaitoja ja opastuksen sisältöjä. Osaaminen ja esiintyminen näytöissä oli korkealuokkaista ja kiitettävää. Reittisuunnittelut ja asiasisällöt erinomaisia ja asenne kohdallaan. Arvioijat Richard Strohm ja minä olimme hyvin iloisia tästä. Olitte tehneet paljon töitä. Odottelen vielä oppimispäiväkirjojen päivityksiä, että voin antaa arvosanat kurssista.

Olette oppineet enemmän kuin Matkailun perustutkinnon valinnaisen osan Opastuspalvelut: ( mutta kyllä näistä jotain on oppimattakin). Tässä tutkinnon vaatimuksia, itsearvioinnit olivat realistisia.

”Opiskelija tai tutkinnon suorittaja valmistautuu opastuspalvelutilanteeseen,  suunnittelee opastusten sisältöjä ja aikatauluja, opastaa asiakkaita,  hyödyntää alakohtaista kielitaitoa opastustilanteessa,  päättää opastustilanteen.”

WP_20131210_009[1]

Osaa

”ottaa asiakkaita vastaan ja toimii tilanteeseen ja asiakkaille sopivalla tavalla asiakasturvallisuudesta huolehtien ja pitämällä koko ryhmän hallinnassa”

”hankkii tietoa itsenäisesti ja aktiivisesti opastettavasta asiasta tai kohteesta erilaisia tiedonhankintatapoja käyttäen”

”etsii ja tutustuu aktiivisesti ja omatoimisesti opastettavien kohteiden historiaan, nykytilanteeseen ja tulevaisuuden näkymiin sekä muihin asiakkaille välitettäviin asioihin ja hyödyntää hankkimiaan tietoja erilaisia ryhmiä opastaessaan opastaa asiakkaita suomen kielellä ja hoitaa palvelutilanteen joustavasti ruotsin kielellä ja yhdellä vieraalla kielellä”

”ratkaisee erilaisia tilanteita joustavasti, oma-aloitteisesti, luovasti ja viipymättä niin, että ryhmätilanne etenee sujuvasti”

”toimii hyvien käyttäytymistapojen ja muuttuvien tilanteiden vaatimusten mukaisesti”

jne. Lisätietoja : http://www.oph.fi/download/111310_matkailualan_perustutkinto_2009.pdf

” Kysymykset eivät kasva rivissä”

kirjoitti Samuli Paronen. Eivätkä vastauksetkaan, eivätkä asiakkaatkaan tule rivissä. Opas palvelee aina omalla tavallaan ja opastus muokkautuu oman järjestyksesi mukaisesti ja se on joka kerta erilainen.

And now we shall repeat a little English

– the most important expressions and vocabulary for guides. Please consult the blogs of your fellow students who are happy to share their work.

Tässä oppimispäiväkirjojen osoitteita, lista täydentyy vielä ja osa päiväkirjoista ei ole julkisia.

http://tarukavonius11.wordpress.com/

http://sissitravel.wordpress.com/

http://kirakirajourney.wordpress.com/

http://ktolppa.wordpress.com/

http://opasmeri.wordpress.com/

http://smirge.wordpress.com/

http://amppamatkaa.wordpress.com/

http://wernasiaa.wordpress.com/

http://saranmatkassa.wordpress.com/

http://rkvaris.wordpress.com/

http://tirde.wordpress.com/

Thank you ladies. It has been a pleasure working with you.

Merry Christmas and a Happy New Year!

WP_20131210_017[1]

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s